Les xarxes socials: el nou terreny de joc dels esportistes
By Andreu Magín

En el món digital el qual convivim, els atletes d'elit també hi formen part convertint-se en fonts molt influents per als seus seguidors. Per tant, han deixat de ser només figures destacades en els terrenys de joc depenent l'esport que practiquin, convalidant-ho amb el món digital de les xarxes socials. Plataformes conegudes com poden ser Instagram, Facebook, YouTube o TikTok, permeten als esportistes connectar de forma directa amb tots els seus seguidors, de la mateixa manera que poden promocionar marques i formar la seva pròpia imatge personal.
A continuació, tres exemples d'esportistes reconeguts mundialment molt diferenciats, però que tenen en comú la seva presència i publicació en les xarxes.
L'usuari d'Instagram amb més seguidors
El futbolista portuguès Cristiano Ronaldo és un clar exemple a destacar en les xarxes socials. La seva popularitat futbolística l'ha portat a ser l'usuari d'Instagram amb més seguidors, amb un total de més de 300 milions.
En el seu perfil s'hi poden trobar tota mena de publicacions, moments personals, entrenaments o col·laboracions amb diverses marques de tots els àmbits (roba, menjar...). Recentment, s'ha obert un nou canal a YouTube, on els vídeos que publica tracten continguts de la seva vida tant personal com professional.
Un dels grans beneficis de tenir tant canal de YouTube com perfil d'Instagram per a Cristiano Ronaldo és la major capacitat d'obtenir beneficis econòmics, sigui a partir de subscripcions o promocions de marques. Podria comportar-li més temps el fet d'obrir-se el nou canal de YouTube, però la realitat és que a partir de mànagers, permeten al futbolista no estar preocupat pel seu compte, ja que no ha de fer cap mena de gestió en el compte.

La vida familiar de LeBron James, ara a TikTok
L'estrella de l'NBA LeBron James, és un dels molts famosos que s'han unit al món de TikTok per tal d'exposar la seva vida més personal. En el seu compte, a més a més de publicar experiències amb la seva família, també s'uneix als reptes més viralitzats del moment. A partir d'aquest contingut, ha aconseguit humanitzar la seva imatge més personal i apropar-se als seus fans amb una manera més autèntica. Aquesta estratègia, a més a més d'aconseguir beneficis econòmics, li ha permès ampliar la seva influència connectant amb una audiència més diferenciada al bàsquet, augmentant així, la seva popularitat més enllà del seu esport.
La figura de l'impuls del futbol femení
La capitana del FC Barcelona Alèxia Putellas és una futbolista que ha usat el seu compte d'Instagram i també de TikTok per augmentar la visibilitat del futbol femení en el món digital. A través de les xarxes socials, ella comparteix el seu dia a dia amb entrenaments, partits o trofeus assolits tant a nivell individual com col·lectiu. D'aquesta manera, inspira a les futures joves esportistes a seguir els seus passos, a més a més d'atraure l'atenció de patrocinadors. La seva presència en campanyes de grans marques com Nike juntament amb esportistes masculins molt reconeguts mundialment, ha portat a destacar la influència del futbol femení arreu el món.

L'impacte dels atletes en el màrqueting esportiu
La voluntat de marques en promocionar els seus productes a partir d'esportistes cada vegada és major pel fet que ells tenen la capacitat d'influir de forma directa als usuaris de les xarxes socials, per tant, els poden persuadir a partir de les seves publicacions. Les marques estan en constant moviment per associar-se amb esportistes d'elit que destaquen tant en el seu esport com en les xarxes socials per tenir una gran massa de seguidors en els seus perfils. Per tant, les empreses usen els esportistes com a trampolí per arribar als seus clients de forma més àmplia. És un tracte on surten guanyant tant les empreses, les quals aconsegueixen clients, com per als esportistes que promocionen, els quals reben una bonificació econòmica.
Xarxes socials i esportistes: un vincle que va en augment
La unió que han promogut els esportistes entre l'esport i les xarxes socials han ajudat a redefinir la imatge que el món general percep sobre els mateixos esportistes. Més enllà dels seus èxits esportius, s'han convertit en un al·licient per influenciar tendències i inspirar a milers de persones col·laborant amb diverses marques. Aquesta evolució reflexa com l'esport i la tecnologia cada vegada van més agafats de la mà en el món contemporani, creant noves oportunitats per als esportistes d'elit.